Record feroviar în UE: 429 miliarde de kilometri parcurși în 2023
de Andreea Fabri și Mădălina Mihai
Anul 2023 a fost unul record în ceea ce privește transportul feroviar pentru pasageri în UE, fiind
înregistrat un număr de 429 de miliarde de kilometri parcurși, conform Eurostat. Țările cu cel mai
mare număr de pasageri au fost Germania (101.408), Franța (101.316) și Italia (54.791). Performanța
călătorilor feroviari a crescut în trimestrul anului 2023, comparativ cu același trimestru din 2022.
Cel mai mare număr de pasageri din Germania se datorează investiției semnificative a acestei țări în
infrastructura feroviară, având ca scop îmbunătățirea capacității și modernizarea acesteia. Deutsche
Bahn (DB) implementează în prezent un plan masiv de reînnoire feroviară în valoare de 40 miliarde
de euro, care vizează modernizarea a aproximativ 9.000 km de linii intens utilizate până în 2030,
anunță publicația RailwayPro.
Cererea pentru transportul feroviar era deja în creștere înainte de pandemie, iar între 2015 și 2019
s-a înregistrat un vârf de 411 miliarde de persoane în 2019. Pandemia a schimbat semnificativ acest
trend, iar în 2020 numărul pasagerilor a scăzut brusc la 221 de miliarde de persoane, cel mai mic
nivel înregistrat. În 2023, numărul de pasageri s-a apropiat de dublul valorii din 2020, reflectând
revenirea la normalitate, cât și creșterea interesului pentru transportul feroviar în contextul
preocupărilor de mediu.
Cel mai mare avans a fost înregistrat în primul trimestru al anului 2023 cu o creștere de 21 de
miliarde de persoane față de primul trimestru din 2022. Țările mai mici din UE, precum
Croația (1.142 persoane), Luxemburg (505 persoane) și Irlanda (2.235 persoane) au crescut notabil
în utilizarea transportului feroviar de pasageri în 2023, semn al revitalizării acestui tip de călătorie
în aceste regiuni. În anul 2022 numărul pasagerilor înregistrați în aceste țări este următorul: 812
persoane în Croația, 389 de persoane în Luxemburg și 1.748 de persoane în Irlanda.
Infrastructura feroviară din Luxemburg se distinge printr-o serie de caracteristici care o fac
comparabilă și uneori superioară față de alte țări din Uniunea Europeană. Luxemburg a fost
clasificat pe primul loc în ceea ce privește investițiile în infrastructura feroviară pe cap de
locuitor, depășind cu mult alte țări europene, potrivit The Mayor.eu
Creșterea semnificativă a numărului de pasageri care aleg transportul feroviar este benefic
pentru mediul înconjurător, astfel încât doar 0,4% din emisiile de gaze generate de transporturi
în UE provin din transportul feroviar, conform Consiliului European. Acest mijloc de transport are
multiple avantaje, cum ar fi: emisiile de carbon reduse, eficiența energetică, poluarea redusă a
aerului și proiecte de infrastructură durabilă. Investițiile în acest sector și promovarea utilizării
trenurilor pentru transportul de pasageri și mărfuri pot contribui substanțial la eforturile globale de
reducere a emisiilor și la un viitor mai verde și mai sustenabil.
Infrastructura feroviară din România se confruntă cu o serie de provocări și oportunități în
comparație cu alte țări din Uniunea Europeană. Deși România are o rețea feroviară extinsă,
care se întinde pe aproximativ 11.000 km, multe dintre trasee sunt depășite și necesită modernizare.
În prezent, aproximativ 55% din rețeaua feroviară este electrificată, iar viteza medie a trenurilor este
semnificativ mai mică decât în țările vest-europene, cum ar fi Germania sau Franța.
Potrivit datelor colectate de Eurostat, în anul 2023, România a înregistrat un număr de
5.978 de pasageri.
Un aspect pozitiv este că România a obținut fonduri considerabile din partea Uniunii Europene
pentru modernizarea infrastructurii feroviare, inclusiv pentru dezvoltarea coridoarelor TEN-T
(Trans-European Transport Network). De exemplu, un proiect major din anul 2022 vizează
modernizarea secțiunii Caransebeș - Timișoara - Arad, cu scopul de a îmbunătăți viteza de circulație
a trenurilor de pasageri și marfă, scrie Comisia Europeană.
O scădere semnificativă a pasagerilor feroviari s-a înregistrat în Grecia, anul trecut. Unul dintre
principalele motive pentru această scădere este starea precară a infrastructurii feroviare, accentuată
de inundațiile devastatoare din septembrie 2023 care au dus la distrugerea majorității liniilor ferate
din țară. Aceste daune au avut un impact drastic asupra serviciilor de tren și lăsând compania
Hellenic Train fără venituri semnificative și fără un sistem de subvenții adecvat din partea statului.
Comentarii
Trimiteți un comentariu