România în UE: 17 ani de transformare. Între creștere economică și reforme necesare

Matei Veronica Ghinsberg Carina
De la aderarea la Uniunea Europeană în 2007, România a făcut pași importanți spre modernizare, înregistrând o creștere economică accelerată și investiții la scară largă în infrastructură și programe sociale. Cu toate acestea, diferențele regionale, mobilitatea forței de muncă și problemele de mediu rămân provocări majore pentru integrarea deplină și durabilă în spațiile comunitare.
Creștere economică susținută, dar cu
inegalități sociale majore
După aderarea la UE, economia României a
crescut cu o rată medie anuală de 3,8%, depășind media europeană. De exemplu,
în 2023, PIB-ul pe cap de locuitor al Bucureștiului va atinge un nivel similar
cu cel al Portugaliei. Pe de altă parte, zonele rurale precum județul Vaslui și
județul Teleorman rămân una dintre cele mai sărace zone din UE, cu venituri
medii sub 50% din media europeană. Migrația forței de muncă rămâne o problemă:
peste 4 milioane de români lucrează în străinătate, generând peste 6 miliarde de
euro remitențe în fiecare an.
Contribuții la Fondul European
Din 2007 până în prezent, România a
beneficiat de fonduri europene cu peste 62 de miliarde de euro pentru proiecte de infrastructură, educație
și mediu. Rata de absorbție a fondurilor
UE a fost de peste 75% în 2023, dar a rămas sub media UE din cauza birocrației
și a ineficienței administrative.
România a atras peste 40 de miliarde de
euro din fonduri europene între 2007 și 2020. Totuși, gradul de absorbție a
fost deseori afectat de birocrație și planificare deficitară. De exemplu, în
cadrul programelor operaționale de transport, doar 64% din fonduri fuseseră
utilizate până în 2020.
Mobilitatea muncii
Aproximativ 4 milioane de români au migrat
în căutarea unor oportunități mai bune, contribuind la deficitul de forță de
muncă din țară. Liberalizarea pieței muncii în UE in schimb, a facilitat
accesul lucrătorilor români în țări precum Germania, Italia și Spania,
contribuind la peste 6 miliarde de euro în remitențe anuale.
Autostrăzi pe hârtie și decalaje
regionale care persista
În ciuda investițiilor masive de către UE în infrastructură, au existat întârzieri semnificative în finalizarea unor proiecte precum Podul Brăila (deschidere în 2023) și rețeaua de metrou Drumul Taberei.
Proiectele majore, precum Podul Brăila
(finalizat în 2024) și centura București (A0), au început să reducă blocajele
rutiere și să îmbunătățească conectivitatea regională. Totuși, cu o rată medie
de construcție de doar 45 km de autostradă pe an, România mai are mult de
recuperat comparativ cu vecinii săi.
Între timp, în ciuda angajamentului luat
în 2007, Republica Moldova încă nu are nicio autostradă care să facă legătura
cu vestul țării. Regiunea București-Ilfov a beneficiat cel mai mult de fonduri
europene, în timp ce regiunile de nord-est și sud-vest rămân în urmă din cauza
capacității administrative reduse.
Modernizarea infrastructurii rămâne una
dintre cele mai mari provocări. Din cei 2 000 km de autostrăzi
planificați în 2007, doar aproximativ 1 000 km sunt funcționali.
Investițiile recente includ proiecte
precum Autostrada A7 și DX12 Craiova-Pitești, cu un buget de 3,05 miliarde de
euro pentru drumuri și autostrăzi din cadrul Planului Național de Redresare și
Reziliență (PNRR).
În sectorul feroviar, România are 10.628
km de cale ferată, dar doar o mică parte este electrificată și modernizată. În
2024, s-au alocat 4,55 miliarde de euro pentru electrificare și modernizare,
ceea ce reflectă încercarea de a crește viteza trenurilor și de a reduce
întârzierile frecvente.
Inegalități regionale
Regiuni precum București-Ilfov au atins un
PIB pe cap de locuitor comparabil cu media UE, în timp ce Moldova și Oltenia
rămân printre cele mai sărace zone ale Uniunii Europene.
Sisteme vitale subfinanțate: între
modernizare și exodul specialiștilor
Deși fondurile europene au fost
direcționate spre modernizarea infrastructurii școlare și a spitalelor,
sistemele de educatie și sănătate continuă să se confrunte cu subfinanțarea și
migrația personalului calificat.
Programele de sănătate publică finanțate
prin UE in schimb, au îmbunătățit ratele de vaccinare și accesul la tratamente
oncologice.
In ceea ce priveste educatia ratele
abandonului școlar au scăzut de la 18% în 2007 la 15% în 2022, dar sunt încă
mai mari decât media UE.
În ceea ce privește sănătatea, proiectele
finanțate de UE precum spitalele regionale din Iași, Cluj și Craiova sunt încă
în faza de planificare, iar numărul de medici pe cap de locuitor din România
este încă cel mai scăzut din UE.
Protecția mediului: progrese lente în
fața provocărilor urgente
Aderarea la UE a impus respectarea unor
standarde stricte de mediu. România a redus emisiile de CO₂ cu peste 20% din
2007, aplicație rămâne în urma în ceea ce privește reciclarea, cu o rată de
doar 14%, comparativ cu media UE de 48%.
Defrișarea
ilegală rămâne o problemă, cu peste 38 de milioane de metri cubi de lemn tăiați
ilegal între 2007 și 2022. Cu toate acestea, finanțarea europeană a permis
refacerea unor zone protejate, cum ar fi Parcul Național Muntii Rodnei.
România în Europa: pași către
coeziune și transparență
România a aderat la mecanismul MCV
(Mecanismul de Cooperare și Verificare) în 2007 pentru a combate corupția, dar progresul
rămâne lent. Raportul
Comisiei Europene din 2022 arată că reforma judiciară este încă incomplete.
Politicile de omogenitate socială, precum
Erasmus+, au oferit tinerilor români șanse de educatie internațională,
contribuind la o integrare mai bună, dar inegalitatea urban-rural rămâne o
provocare majoră.
În cei 17 ani de când România a devenit
membră a Uniunii Europene, țara a cunoscut nu numai transformări economice
semnificative, ci și provocări majore. Aderarea la UE a însemnat un acces mai
larg la fondurile europene, care au contribuit la dezvoltarea infrastructurii,
modernizarea pieței muncii și îmbunătățirea nivelului de trai. În ciuda acestor
progrese, România continuă să se confrunte cu inegalități regionale, migrație
forțată a tinerilor talentați și dificultăți în implementarea reformelor sociale.
Comentarii
Trimiteți un comentariu